Název:Výzkum atraktivity oboru sociální práce pro studenty středních, vyšších odborných a vysokých škol, odborných kompetencí a osobnostních předpokladů nezbytných pro výkon sociální práce
Číslo:IP70704
Řešitel:prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Poskytovatel:MPSV
Spoluřešitel:Mgr. Jana Havlíková, Ph.D. , Mgr. Roman Baláž, Ph.D. , PhDr. Monika Punová, Ph.D. , Mgr. Miloš Votoupal, Ph.D.
řešitel-cizí:
Spoluřešitel cizí:
Doba řešení od:2018
Doba řešení do:2019
Příjemce:VÚPSV, v. v. i.
Spolupříjemce:
Popis:V rámci sociální politiky ČR a s ohledem na celospolečenské požadavky stoupá poptávka po výkonu sociální práce. Aktuálně je v terénu řešena nedostatečná dostupnost výkonu sociální práce pro klienty a problémy začínají již na úrovni studentů oborů sociální práce, o jejichž studium klesá zájem. Současně je nutné řešit minimální úroveň vzdělávání sociálních pracovníků v rámci všech oborů, jimiž lze dle platné legislativy získat odbornou kvalifikaci k výkonu povolání sociální pracovník. Kvalita výkonu sociální práce začíná přirozeně na úrovni kvalifikačního vzdělávání sociálních pracovníků, nicméně do procesu poskytování činností sociální práce vstupují i osobnostní předpoklady sociálních pracovníků. Projekt se věnuje oběma těmto tématům, tj. jak atraktivitě studia oboru sociální práce pro potenciální uchazeče o studium, tak podpoře odborných kompetencí a osobnostních předpokladů nezbytných pro výkon sociální práce skrze kvalifikační studium.  Součástí projektu jsou rozsáhlá kvalitativní a kvantitativní terénní šetření. Na základě analýz poznatků o kariérovém rozhodování získaných terénním šetřením mezi studenty středních, vyšších odborných a vysokých škol sociálního a humanitního zaměření a poznatků získaných mezi sociálními pracovníky napříč různými prostředími, v nichž se sociální práce v ČR uplatňuje, budou formulována doporučení využitelná pro kvalifikační vzdělávání sociálních pracovníků a zvýšení atraktivity oboru sociální práce. Výstupy projektu představují podklad pro koncepci tvorby a rozvoje kvalifikačního vzdělávání oborů, jejichž absolvování je předpokladem pro výkon povolání sociálního pracovníka a rovněž pro určení, podporu a prohlubování klíčových osobnostních předpokladů potřebných pro efektivní výkon sociální práce.